Az idei évben a játszóház szervezői újításként, az eddigi
megszokott osztálypároktól és állomásoktól eltérően, egy új rendszert és új
szabályokat vezettek be.
akik féltek, a
sikertelenségtől, a káosztól, az unalomtól, és voltak,
akik reménykedtek a
sikerben, abban, hogy a gyerekek élvezik
ezt a délelőtti napot.
A játszóház a
sikerre és a gyerekek teherbírására épült. Az ősz és a Halloween elemeivel,
jellegzetes eszközeivel feldobva, keveredve pontok és ügyességi játékok kapták
a fő szerepet.
Az állomások helyett, most 11 játékos feladat és 3 hosszabb időt
igénylő kreatív tevékenység várta a gyerekeket, ahol tőlük függött, hány pontot
kaptak a szigorú „zsűritől”. A pontokat egy tökfejbe lehetett gyűjteni, minden
gyermeknek névre szóló pontgyűjtő-tökfeje volt, amiben 12 lap biztosította,
hogy jó sok pontot tudjon összegyűjteni.
Mindegyik állomáson maximum 1-2 percet töltött egy gyerek, és
többször is megismételhette a neki tetsző játékot. Az a gyermek kaphatott öt
pontot, aki megadott időn belül elvégezte a feladatot. Az a tanuló, akinek nem
sikerül a feladatot megoldani, három pontot kapott.
A gyerekek az összegyűjtött pontjaikat különböző ajándékokra,
finomságokra válthatták be a pontbeváltó helyen. A süteményeket a felső
tagozat, a lányklub és a szakiskola osztályai sütötték. A lekvárt a 11. osztály
készítette. A játékokat, plüss állatokat, DVD-t felajánlásoknak köszönhetjük.
A nap első feladata, a levélsöprés volt, ahol mindegyik osztály lehetőséget
kapott az iskola környezetének rendben tartására. Minden osztálynak kijelöltünk
egy területet, amit 25 perc alatt kellett levél mentesítenie. Ez a feladat
kiadós, méltó bemelegítése volt a napnak.
Lássuk a
feladatokat:
Tök-kergetés: a játék lényege, hogy adott idő alatt egy tököt kell kampós
bottal elgurítani a célseprűig.
Szereld a prést! : nem feltételez műszaki
előképzettséget, de annál több türelmet, kitartást és gyorsaságot. A játék
lényege, hogy vágódeszkáról, egy hurkapálcika segítségével, öt anyacsavart
továbbítson a préshez, ezzel segítve az eszköz megjavítását.
Madárijesztő: bekötött szemmel egy botra kötött szalmakalappal válhatott
mindenki az ősz jellegzetes figurájává egy perc alatt, akinek sikerült az
átváltozás öt ponttal lett gazdagabb.
Számold a szőlőszemeket! : egy fürt szőlő előtt
lépésszámlálóval a fején kellett bólogatni, számolni a pontgyűjtőnek, fél
percig. Természetesen a számolás végeredménye 3 és 5 pont volt.
Koszorún innen, koszorún túl… : buborékfújásra
invitálta az iskola tanulóit, egy őszi koszorú előtt állva kellett buborékot
átfújnia, azzal a feltétellel, hogy a buborék nem ér hozzá a koszorú belső
köréhez.
Almát a kosárba: az a tanuló kapta
a legtöbb pontot, aki a második, legmesszebb lévő kosárba dobta az almának álcázott
kislabdát!
Kergesd a sünt!: nagy móka és kacagást jelentő
ügyességi játék, a gyerekek derekára erősített, harisnyába rejtett sodrófával
kellett a narancsnak álcázott sünöket az avarba kergetni. A szegfűszeggel
illatosított „sünt” egy perc leforgása alatt kellett a célba görgetni.
Ne tökölj!!!: apró kezek gyorsaságára és a figyelem- koncentráció legmagasabb
szintjére volt szüksége minden pontgyűjtő mesternek, hogy a poharak közül a
kakukktojás mustos poharat a torony tetejére rakja.
Rémfinomarc: minden idők legrettentőbb
és legfinomabb feladata, némi nehézséggel és kókuszreszelékkel megédesítve! A
legbátrabb pontgyűjtők az arcizmaik segítségével vezetik a finom falatot a
homlokuktól a szájukig, míg a nagymozgásokat kedvelő őszi versenyzők a kötélről,
mint mézédes szőlőszemeket csipegető madarak kaparintják meg az édes falatokat.
Egyik feladattípus se egyszerű, de a cél édesíti a módszert!
Gesztenyehalász: kitartást és
finommotorikát igénylő feladatnak a célja, hogy a harisnyaszárakba foglyul ejtett
Gesztenye-Gusztikat épségben kimenekítsék a versenyzők. A mentő expedícióra
másfél perce volt kicsiknek, nagyoknak, akkor kapták meg az öt pontot, amikor a
gesztenyét a tenyerükben tartották.
Szüreti rém, a nem mindennapi jelenség bőrébe bújhattak a diákok és a rém
mindennapi munkájába kaptak bepillantást. A tanuló fejére egy harisnyát húzott,
aminek szárába egy rémséges almát tettünk, így született meg a szüreti rém, aki
az almaszüret egyik jellegzetes alakja mesebeli tájakon. Görnyedt testtartása és
a fején lévő szerkezet segítségével az összes útjába eső üdítősüveget feldönti,
akkor a legelégedettebb, ha egy percen belül, mind a tíz üveget a földre löki,
és öt ponttal gazdagítja a pontgyűjtő-tökfejét.
Azok a gyerekek, akik már minden pontgyűjtő állomáson teljesítették
a feladatot, és a pontgyűjtő-tökfejük megtelt. Három kreatív tevékenységet
biztosító állomás, illetve a tornateremben felállított pingpong-asztal és
csocsó-, biliárdasztal biztosította, hogy eszükbe se jusson unatkozni és az
idejüket hasznosan töltsék el. Természetesen ezeken a helyszíneken is
gyűjthettek a gyerekek pontokat, és az elkészített őszi alkotásukat is magukkal
vitték.
A három unaloműző
állomás bemutatása:
Őszi koszorú, gesztenyék és szárított növények felfűzése.
Őszi hagyományok, Babi néninél gondolkodásra késztető memória és ismeretterjesztő
játékok tömkelege.
A nap végén a felnőttek
fáradtan rogytak az ebédlőasztalok mellé, a tanulók vidáman süteménnyel
megtömött pocakokkal és zsebükben, táskájukban sok-sok játékkal, gondolataikban
sok sikerélménnyel és vidámsággal kezdték a szüreti rántott húst elpusztítani.
A kiürült
elcsendesedett iskolára a szüreti madárijesztő vigyáz és az alsós osztályok
által készített tökfejek!
A rém legyen
veletek!
by Fülpös